NA HET EINDE VAN EEN SPOORLIJN...

Bij de aanleg van spoorlijnen richtte men veel meer op dan enkel de rails zelf. Zo schoten stations en seinwachtershuisjes als paddenstoelen uit de grond, werden watertorens gebouwd, stationsputten gegraven en spoorwegbruggen over sporen of wegen gebouwd. Al deze elementen maakten deel uit van de spoorweginfrastructuur die - éénmaal een lijn deels of helemaal werd opgeheven – hun initiële functie verloren. Trein- en tramsporen werden vervolgens uitgebroken, stations verdwenen en stationsputten omgevormd tot recreatiedomeinen.

Een terugblik...

Het spreekt voor zich dat het oorlogsgeweld een grote impact had op de aanwezige spoorinfrastructuur. Stations kwamen vaak gehavend uit de oorlog en dienden nadien te worden heropgebouwd.

Een reconstructie...

Eernegem & Ichtegem

Bovenstaande video's werden gemaakt door Guido Verschoore en geven een fraai beeld van hoe de stationsomgeving van zowel Eernegem als Ichtegem er vroeger heeft uitgezien.

Gistel

Marc Desaever uit Gistel maakte een maquette van de stationsomgeving van Gistel ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Lees hierover meer in het vierde nummer van de Polderkrant!

Handzame

Ook Eric Kellens bouwde een stationsomgeving na... hij bracht het station van 'Handzaeme' in het jaar 1917 weer tot leven!